Renovera en topp

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Renovera en topp

Inlägg av swec_fullmoon »

Tja.

Har lite planer på att lära mig lite mer om rödblocken så tänkte ta och riva isär en 8v topp och sådär. Dock finns det någon bra guid eller bok man kan använda sig av? och vad går det på ?

(beror väl givetvis vad man siktar på iofs) men vad är det som behövs bytas och sånt där? lite fjädrar och shims etc?

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Renovera en topp

Inlägg av In The White »

# Riktplana (Eller plana för effekt)(Bara riktplaning på turbo)
# Slipa in och eventuellt byta till kylda ventiler.
# Hårdare ventilfjädrar.
# Byta styrningar och tätningar.
# Eventuellt porta. (Större ventiler och kanaler) (Man bör volymmäta så alla kanaler blir lika)
# "Porta" genom att bara ta upp kanalerna. (Man bör volymmäta så alla kanaler blir lika)
# Byta och chimsa in kam.

Liten "att göra" lista.
Priset beror ju mycket på vilka grejer man köper, ny eller omslipad kam tex, eller rent av en begagnad.
Beror ju även på vilket effektuttag du avser med toppen.

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Renovera en topp

Inlägg av swec_fullmoon »

Tack för infon. Mycket har man ju tänkt lite på de där men frågan är ju vad man kan göra själv och vad som evt behövs lämmnas bort till företag.

om man byter tex ventiler och fjädrar vad är det för något man ska byta upp sig till etc. är ju en rätt så stor jungel.

Att porta kan man väl i princip göra hemma men antar att ett företag gör det bättre så de blir samma dimension på allt?
att plana/riktplana kan man ju i princip gå ner till en firma i stan och be de fräsa lite om de skulle behövas?

Men som många gör bara en renovering med lite småvässad. tex hårdare fjädrar, andra ventiler, plana o porta. sen vill man vara överjävlig så kan man ju svetsa o slipa lite i 'förbränningsrummet' för att jaga lite häst.

In The White
Moderator
Inlägg: 20142
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Renovera en topp

Inlägg av In The White »

Ser nu att jag krev "shimsa in kam". Med det menar jag givetvis ventilspelet. (Bara så inget är oklart)

Styrningarna behöver bara bytas vid slitage.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Renovera en topp

Inlägg av ThaSaint »

Ska man inte bygga ny motor och toppen är slut, behövs ju ingen vidare större renovering.

Lyfter jag en topp brukar jag byta ventiltätningar och slipa in ventilerna lite med fin pasta bara i stort sett, samt kontrollera ventilspelet.

Enklare koll är ju att slipa in ventilerna, se så säten och ventilkant är hel och fin, och sluter tätt. Byta ventiltätningar, sätta i nya lite hårdare fjädrar så dom pallar varva lite högre.
och såklart kolla så toppen är plan. (annars riktplana)

Aldrig sett en volvotopp som varit så kass så styrningarna behöver bytas.. ännu.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Renovera en topp

Inlägg av swec_fullmoon »

Jag var lite dum och slängde i väg en 530 topp man riv isär men men. på bilarna här hemma så mår de inte så bra. skulle behövas hårdare fjädrar för att få bort en del tickande och gummit är väl sönder slammrat. en del kör ju utan med lite högre oljud som följd? även en justering av ventilerna skule väl inte skada med tanke på att jag tror att jag har iaf minst en ventil som inte håller redigt tätt då den börjat dra lite för mycket soppa tycker jag.

Hade som sagt varit roligt att riva ner och fixa till och evt bara småfila lite så man får ut någon extra häst för en nätt peng och plus att få bort mycket av oljuden som är i maskinerna. är väl inte så upphetsande alltid att de bara rasslar och har sig ifrån bilarna :P

Vill dui så får du jättegärna skriva ner lite vad för nått man ska byta och var man kan köpa de. Även någon lite Guide eller bok man kan titta i hade väl inte varit helt fel antar jag?

Några speciella verktyg man behöver eller så?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Renovera en topp

Inlägg av ThaSaint »

Att det tickar beror inte på mjuka fjädrar, däremot mest troligt på fel ventilspel

Lånar lite bilder från google bildsök till detta inlägg bara nu..

Du behöver en ventilfjäderbåge, typ
Bild
Notera denna på högersidan går "ner" så den når ner i toppen. Behövs på volvotopparna. Finns lite olika varianter av dessa verktyg..

en indianpinne, typ som nere till höger på denna bilden.
Bild
Brukar gå att köpa i sats med ventilslippasta modell grov och fin.

Nu är det längesen jag pysslade i en 8v-topp, ska se vad jag kommer ihåg nu ..

När du lyfter av toppen, och lossar överfallen till kammen, lägg upp dom i den ordning och vända rätt väg, dom Måste monteras precis som dom satt.
Lossa dom lite åt gången, ett halvvarv på varje mutter så det itne bryter i kammen och överfallen, så dom skadas, aluminium är mjukt.. börja i mitten och arbeta dig utåt, så brukar jag göra iaf..
När kammen är lös kan den rengöras, kolla nockarna på kammen
Bild
Dom spetsigaste sakerna, dom tar mest stryk på en kamaxel. Dom ska inte vara skadade, och får inte ha porer, för då är nog kammen nött genom härdningen.
Samma lagerytorna där överfallen satt, ska vara släta och fina. Kolla även i överfallen och underligande lagerdelarna så det inte är några grova repor eller dylikt.

Mindre skavanker kan man polera lite på.. om man är försiktig.. ytterst försiktig, på en bruksbil funkar det.
med lite olja på så det är mer skonsamt har jag putsat upp lagerytor med detta t.ex
http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... nark-3-st/" onclick="window.open(this.href);return false;
men av finare modell.. biltemas duger dock till en hel del saker, t.ex putsa upp packningsytor, och öven på kamaxeln där packboxen ska sitta, så det inte är några märken eller skador där som sliter på packboxarna som kan orsaka läkage.

Sen kan du plocka ur tryckarna, var försiktig bara så du inte tappar bort schimsbrickorna som ligger på dom. får INTE blandas ihop. Lägg upp dom som överfallen, i rätt ordning, då dom ska monteras i den ordning som dom satt i toppen.
Under dom kan de sitta nå svart kraffs, ser ut som lite trasigt plastskräp, det är gummidämparna som torkat sönder av het gammal olja, dom är bara slänga bort, ska ersättas med nya..

Sen behöver du ventilfjäderbågen för att lossa ventillåsen.
Använd bågen såhär.. måste spännas åt så låsen frigörs..
Bild

Bild
Brukar själv använda en liten teleskopmagnet för att lossa dom, så tappar man dom inte ..

sen bara släppa Försiktigt på bågen så lossnar ventilfjäderbrickan, fjädern och ventilen.. Bara lyfta av allt och lägga upp i den ordning dom satt.

Ventiltätningarna sitter runt ventilskaften på ventilstyrningarna "inne" i ventilfjädern, när dom är monterade.. Dom ser du nu när fjädern är av.
Ventiltätningarna man man klämma runt med t.ex en polygrip och dra loss.. Dom kommer du byta. Slitna ventiltäningar gör att motorn drar olja, och läker olja in i förbränningsrummen som ger sämre avgasvärden med..

Nu är toppen i delar.. Då lägger man den uppåner med förbränningsrummen uppåt, kladdar på lite ventilslippasta på ventilsätena, och släpper ner "rätt" ventil på rätt plats, sätter indianpinnen på ventilen och gnider framåtillbaka mellan handflatorna.. därav namnet :P
När du pysslat några minuter kan du torka bort slippastan och kolla sätet, det ska vara lite halvmatt och slätt HELA VÄGEN RUNT... inte fläckvis. Där är slipningen klar.
Kontrollera även ventilen på motsvarande yta. På en gammal bil som gått 25-30tusen mil är det inte ovanligt om de är lite små 'gropar' i ytan här och var, men ventilerna är väldigt hårda, och på vissa modeller även belagda med ett speciellt ytmaterial och ska inte slipas in för hårt..
Avgasventilerna är oftast rejält svarta och sotiga på skaften och under tallriken, dom kan man putsa till rejält för å få bort allt crap.. men akta ventilkanten som inte får skadas. Kolla även om skaften på ventilerna har vändkanter, som i en cylinder. dom ska inte glappa radiellt speciellt mkt i styrningarna i toppen mer än precis så det känns..

När alla ventiler är slipade är det dax att montera ventiltätnignarna. Jag brukar sätta dom på styrningarna och lite lätt sätta dom på plats med tummen, sen sätta 11mm lilla kvarttumshylsan över med en förlängare och knacka till lite lätt så dom åker på plats.
Sen sätter jag ett par droppar olja på ventilen och skjuter igenom den försiktigt så ventillåsskaften inte skadar tätningarna ..
(om det sitter undre ventilfjäderbrickor måste de sättas på plats innan tätningarna)
Sätt tillbaka ventilfjädrarna övdre ventilfjäderbricka, kläm ihop allt med ventilfjäderbågen..
Droppa en droppe olja på spåren på ventilen där ventillåsen ska sittadå kan du lägga på ett ventillås åt gången, och oljan ser till att det ligger kvar om än det hänger upp och ner vid monteringen. Då blir det lättare att montera lås 2.. (det är ju 2 på varje ventil)
när dom är på plats, släpper du försiktigt bågen, så klämmer övre brickan ihop dom och sakerna sitter som dom ska i många mil framöver.

lägg på dämparen, det är en gummiring som är ltie konsik utåt i båda ändar om jag inte minns fel, över toppen på ventilskaftet. Ta oljekannan igen olja tryckarna och släpp försiktigt ner dom i hålen över ventilerna tillsammans med schimsbrickan då.

klart. Montera kammen ungefär som jag beskrev när du monterar lös den fast tvärtom. Droppa dock i olja i kamaxelns lagerlägen innan du lägger i den. Hellre för mkt än för lite.
droppa på olja på kamaxelns lagerlägen åxå innan du lägger på överfallen med. Annars komemr sakerna snurra torrt "metall mot metall" vid uppstart innan oljepumpen nått arbetstryck.. och det är Inte bra. Finns speciell monteringspasta för motordelar, men vanlig olja funkar med.
Byt packboxen på kamaxeln och de 2 oringarna på fördelaren åxå när du ändå har lös sakerna..
fyll spalten bakom packboxen med fett, hjullagerfett i en tub brukar jag köra med.. en droppe olja på kamaxeln där packboxen ska över åxå innan det knackas in.
34mm hylsa tror jag går över om jag inte minns fel, och knacka in den RAKT, inte för långt in .. och glöm som sagt inte oljan, roterande metall mot torrt gummi = dåligt ..


För att justera ventilspel behöver du en Bra micrometer och bra bladmått.. Kan vara lite omständigt, kan beskriva det någon annan gång men det står nog redan lite här och var på forumet..

Tror det var allt, säkert glömt nått.. som är självklart, men när man inte har grejerna framför sig kan minnet svika, när man är gammal som jag ;)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

swec_fullmoon
Forumsfreak
Inlägg: 3799
Blev medlem: 15 aug 2007, 23:54
Kör: Högertrafik

Re: Renovera en topp

Inlägg av swec_fullmoon »

[kneel]

Väldigt stort tack. Tycker den ska ta och läggas till i faq. Till och med jag fattade väldigt stora delar av det där. hehe.
Om någon renoverar en topp så kan den försöka ta massa bilder så att man kan hänleda lite mer.

Väldigt roligt att du tig dig tid att skriva ner allting. Nu är ju bara justeringen kvar ^^

[kneel]

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: Renovera en topp

Inlägg av ThaSaint »

Var ett tag sen jag gjorde det sist men har gått igenom toppen på min 16v turbo nu, och ska plocka ner svågerns 531 på inspektion med.. Ska se om det blir bilder så småningom, men det kan dröja.

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: Renovera en topp

Inlägg av Linder »

swec_fullmoon skrev: Väldigt stort tack. Tycker den ska ta och läggas till i faq. Till och med jag fattade väldigt stora delar av det där. hehe.
Om någon renoverar en topp så kan den försöka ta massa bilder så att man kan hänleda lite mer.

Väldigt roligt att du tig dig tid att skriva ner allting. Nu är ju bara justeringen kvar ^^
Kopierade in ThaSaints inlägg till en ny tråd i FAQ. Hoppas att det är okej, kontakta mig annars. Kanske vi skulle försöka få tag i egna bilder?

http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... 24&t=69712" onclick="window.open(this.href);return false;
S70 Classic

Skriv svar