Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
teddster skrev:Lustigt, jag har också det här problemet, när bilen kallstartas och
man drar iväg så lägger sig gärna varvet runt 1500rpm och det gäller
även när den driver. Jag kan rulla med den här"förhöjda" tomgången hur
länge som helst, men så fort jag stannar så dröjer det två sekunder innan
den sjunker ner till normala varvtal.
Felet är givetvis intermittent.
Låter man motorn bli varm innan man kör visar sig inte felet och likaså är
det konstigt att varvet bara sjunker om man står stilla, hur fan känner styrsystemet
av det??
Där har du exakt som min bil beter sig haha
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
Bulan skrev:Prova byt tempsensorna till sprutet, Inte omöjligt att den är kass och motorn tror att den är kall och fettar på mer soppa.. Så den börjar gå upp i varv!
kanske strul med bränsleboxen?, hade en Ltt med samma fenomen kunde stå på tomgång helt normalt och efter en stund skena upp till ca 3000 samt efter en stund bli normal igen, bytte efter uteslutningsmetoden till slut bränslebox och voilla bilen fungerade perfekt!
hoppas det löser sig // Kenny
Min 16V har också samma problem. Oftast efter hård körning så ligger gasen kvar på 1500-2000 varv men den släpper alltid när jag duttar till på gasen Ibland när den står på tomgång kan den sakta öka till 1500 varv också.
Tomgångsventilen ska inte bara öppna vid tomgång, utan även t ex när man motorbromsar. När man släpper gaspedalen kan motorstyrningen inte skilja på om motorn går fortare pga luftläcka eller för att man t ex sakta rullar ner för en lång backe. Därför blir det diverse konstiga problem med tomgångsstyrningen om det finns luftläckor. (Gäller alltså bilar med LH-Jetronic).
Några tips varför bilen 'hurr hurr' lite? Märks främst när man kör på långa raksträckor med farthållaren inkopplad så skjuter den på 1-2sec med 0.2bars ökat laddtryck för att sen återgå. detta gör den ca 1 gång var tionde-tjugonde sekund för det mesta. Kopplar man ur farthållaren och håller jämngas så har man samma symptom fast känns som det kommer lite mer sällan men det finns där.
Om man har kass IC elelr någon tryckslang så borde det väl inte märkas på samma sätt mer än att man inte bygger något vidare stabilt ladd? för Ladd bygger jag stabilt och snabbt.
Jag bytte en tändkabel (bilen ville gärna misstända på tomgång) och nu verkar den sköta sig igen så antagligen fick datorn spel när den inte gick rent och kompenserade med motorvarv istället
einar- skrev:Jag bytte en tändkabel (bilen ville gärna misstända på tomgång) och nu verkar den sköta sig igen så antagligen fick datorn spel när den inte gick rent och kompenserade med motorvarv istället
Gött att fler fått sina saker lösta
Streetracer - A life without racing is no life at all
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling
nolla boxen 1ans säkring och byt lmm, kör en mil eller två, kör ut växlarna så gott du kan. åk tillbaka, låt den stå typ 30sek stäng av, starta nu och förhoppningsvis är det borta . värt ett försök tycker jag även om du testat annan lmm. Mvh