Porta toppen, hur?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
Porta toppen, hur?
Som topic så undrar jag hur man går till väga för att porta toppen? Nu är min 531 topp iväg skickad för planing 1,5mm. Så då tänkte jag ändå porta när jag är mitt uppe i allt meckande
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.
Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.
Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!
Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.
Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!
| zerial racing | DTE racing | SBM racing | Rätts databas | Race Night |
| Värmdö Motorteknik | Vevstakar | Kendall GT-1 | Motorarbeten mm |
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust
zerial skrev:Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.
Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.
Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!
Jag har ingen vidare erfarenhet av det mer än att jag "portade" utblåset på moppen hehehe! Då blir det nog bara att puttsa av insugs och utblås kanalerna då. Om jag inte hittar nån som fixar till det ordentligt! tackar för hjälpen "gubbar"!
740 Turbo -90
940 GL -91
940 GL -91
Mattias_940 skrev:zerial skrev:Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.
Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.
Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!
Jag har ingen vidare erfarenhet av det mer än att jag "portade" utblåset på moppen hehehe! Då blir det nog bara att puttsa av insugs och utblås kanalerna då. Om jag inte hittar nån som fixar till det ordentligt! tackar för hjälpen "gubbar"!
det skiljer sig ju en del från att förstora utloppet på en moped. i kanalerna i toppen så är det viktigt att man inte bara portar för att få större kanaler, utan för att få ett ökat flöde. dvs se till att det blir mjukt och fint, inga vassa kanter i kanalerna. man kan försämra flödet menom oförsiktig portning med massa konstiga kanter och hörn som inte fanns där innan. polera upp kanalerna snyggt. På en sugmotor är det viktigast att ha högt flöde i insugskanalerna. Då kan det även vara dags att byta till lite större ventiler.
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1541
- Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
- Kör: 740 Turbo
- Ort: Orust