Porta toppen, hur?

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Porta toppen, hur?

Inlägg av Mattias_940 »

Som topic så undrar jag hur man går till väga för att porta toppen? Nu är min 531 topp iväg skickad för planing 1,5mm. Så då tänkte jag ändå porta när jag är mitt uppe i allt meckande :wink:
740 Turbo -90
940 GL -91

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Har du tänkt porta den själv eller? Så vitt jag har förstått och läst b.la. i KGtrimnings katalog så krävs det en hel del erfarenhet för att porta en topp bra, och det kan ta tid.

zerial
Övningskörning
Inlägg: 258
Blev medlem: 04 dec 2002, 18:29
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zerial »

Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.



Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.



Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!

ewi
Uppkörning
Inlägg: 567
Blev medlem: 10 okt 2003, 14:16
Ort: Kinna
Kontakt:

Inlägg av ewi »

nu kan ja inget om sånt här men hört av dom som håller på mycket med toppar att på den ska man ta bort en kant vet inte vart den sitter men det är allt man behöver göra på den toppen.. dom ska vara rätt bra omgjorda för att vara en orginal topp volvo aldrig gjort.. men men mer vet ja inte.... ewi
http://www.garaget.org/?car=17593

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

zerial skrev:Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.



Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.



Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!


Jag har ingen vidare erfarenhet av det mer än att jag "portade" utblåset på moppen 8) :wink: :D hehehe! Då blir det nog bara att puttsa av insugs och utblås kanalerna då. Om jag inte hittar nån som fixar till det ordentligt! tackar för hjälpen "gubbar"! :D
740 Turbo -90
940 GL -91

fetstuk
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 25 aug 2004, 13:31
Ort: nyköping

Inlägg av fetstuk »

Mattias_940 skrev:
zerial skrev:Om du tar en dremmel med ett lämpligt slipstift så räcker det med om du putsar av unsugs och avgaskanalerna. Du kan också slipa ner delen av ventilstyrningen om du känneratt du klarar av det.



Insugskanalerna ska vibehålla sin runda utformning, medans avgasportarna bör ha en så "fyrkantig" utforming som möjligt, med rundade hörn.



Har du ingen koll alls, eller ens hjälpprogram för att räkna ut kompsänkning etc så kan du bara putsa av lite lätt i förbränningsrummen eller låta dem va. Slipa in ventilerna på nytt och justera så nära 0,40 som möjligt!


Jag har ingen vidare erfarenhet av det mer än att jag "portade" utblåset på moppen 8) :wink: :D hehehe! Då blir det nog bara att puttsa av insugs och utblås kanalerna då. Om jag inte hittar nån som fixar till det ordentligt! tackar för hjälpen "gubbar"! :D


det skiljer sig ju en del från att förstora utloppet på en moped. i kanalerna i toppen så är det viktigt att man inte bara portar för att få större kanaler, utan för att få ett ökat flöde. dvs se till att det blir mjukt och fint, inga vassa kanter i kanalerna. man kan försämra flödet menom oförsiktig portning med massa konstiga kanter och hörn som inte fanns där innan. polera upp kanalerna snyggt. På en sugmotor är det viktigast att ha högt flöde i insugskanalerna. Då kan det även vara dags att byta till lite större ventiler.

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Sen är et ju viktigt att alla kanalerna ser exakt likadana ut, det är ganska svårt att uppnå om man aldrig gjort det förut.

Andersson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1127
Blev medlem: 06 jan 2004, 19:05
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Andersson »

Ex 944a åkare som konverterat till VW

Mattias_940
Van forumsanvändare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 02 nov 2004, 10:48
Kör: 740 Turbo
Ort: Orust

Inlägg av Mattias_940 »

Nu sitter toppen på igen! Jag gjorde som så att jag bara tog en fin smärgelduk och puttsade bort allt sot i utblåsen. insugen gjorde jag inget med! Men bilen gick allt fint ändå :D
740 Turbo -90
940 GL -91

Amders
Övningskörning
Inlägg: 273
Blev medlem: 21 aug 2004, 22:51
Kör: 940 GL -91
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

En volvo topp behöver inte större kanaler utan bättre. Dvs frisering på rätt ställen.

Skriv svar