Bränsletrycksregulator? och andra trimfrågor!

Allt från knackande motorer till oljeläckage och startproblem, avgassystem, bränslesystem och tank. Naturligtvis passar även trimning, E85-konvertering, motorbyten etc in här.
jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Bränsletrycksregulator? och andra trimfrågor!

Inlägg av jocke.lind »

Har börjat samla ihopa lite grejor jag ska ha på bilen (förhoppningsvis)



det som ska på är

531 (portad) a-kam

16T - 3tums från turbon - org katt

968 spridarna , de gröna R

3"lmm från 960 91-94

öppet luftfilter

chip ? vilket? har viking nåt bra för detta?



och då behöver jag väl en bränsletrycksregulator som höjer trycket lite på spridarna??Ta gärna fram en länk på en som man kan beställa.



Idiotförklara mig nu inte, utan försök förklara så gott det går :wink:







/Jocke
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Idiot! :lol:



Nej, då... Nu kan ju jag egentligen inget om trim men om du stoppar dit en större turbo och en annan bränslepump så har du ju i princip samma prylar som jag har. Så spara ett par löningar till och gör det ordentligt en gång för alla. :wink:
Bild

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

viking ecomax är beprövat med liknande uppsättning, dock med -044 huvudpump och annan btr. Den motorn bänkade till ~300hk på bakhjulen.

Kommer inte ihåg nicket han hade på TPC, men detta va configen på hans spis, + värden från bromsningen



*3" avgas utan katt en dämpare

*Viking ecomax bränslechip

*16T turbo @ 1,4 bar

*Stort K&N öppet filter

*Org IC (hur fan kan den hålla?)

*465 cc spridare

*Bosch 044 huvudpump

*Org förpump

*1,3 l Catch tank

*Ombyggd org BTR till justerbar med alutechs ombyggnadskitt

*531 topp, upptagna ventilsäten annars så gott som org

*VX3 kam

*Org botten B230FT (oljekylda kolvar) renoverad med ny kolvar, packning, lager omborrad lopp

Notera att ~350hk utlästes med etanol som drivmedel

Effekten hamnade på 290 hk med bensin då med org spridare

RPM Nm HP

2000 279 79.4

2250 296 95.0

2500 316 112.6

2750 338 132.2

3000 360 153.6

3250 381 176.5

3500 402 200.3

3750 421 224.5

4000 436 248.4

4250 448 271.1

4500 455 291.6

4750 457 308.7

5000 452 321.8

5250 440 330.2

5500 420 328.0

5750 390 319.4

6000 351 299.7



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

ThaSaint skrev:viking ecomax är beprövat med liknande uppsättning, dock med -044 huvudpump och annan btr. Den motorn bänkade till ~300hk på bakhjulen.

Kommer inte ihåg nicket han hade på TPC, men detta va configen på hans spis, + värden från bromsningen



*3" avgas utan katt en dämpare

*Viking ecomax bränslechip

*16T turbo @ 1,4 bar

*Stort K&N öppet filter

*Org IC (hur fan kan den hålla?)

*465 cc spridare

*Bosch 044 huvudpump

*Org förpump

*1,3 l Catch tank

*Ombyggd org BTR till justerbar med alutechs ombyggnadskitt

*531 topp, upptagna ventilsäten annars så gott som org

*VX3 kam

*Org botten B230FT (oljekylda kolvar) renoverad med ny kolvar, packning, lager omborrad lopp

Notera att ~350hk utlästes med etanol som drivmedel

Effekten hamnade på 290 hk med bensin då med org spridare

RPM Nm HP

2000 279 79.4

2250 296 95.0

2500 316 112.6

2750 338 132.2

3000 360 153.6

3250 381 176.5

3500 402 200.3

3750 421 224.5

4000 436 248.4

4250 448 271.1

4500 455 291.6

4750 457 308.7

5000 452 321.8

5250 440 330.2

5500 420 328.0

5750 390 319.4

6000 351 299.7



//Erik


Tack. Har läst den listan några gånger innan. Men fattar ändå inte vilket BTR man ska ha, finns ju linjär m.fl, en hel uppsjö.





Här finns tex ett företag som säljer, http://www.misab.se/tryckregulator.htm

Vilken hade passat min konfiguration bäst?`
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Beställt en BTR nu. 8)



läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jocke.lind skrev:Beställt en BTR nu. 8)



läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.


ah okej :) Snajsigt... BAra vi får veta hur det funkar sen! Ska ju, om ekonomin tillåter, göra något liknande med min bil sen åxå..



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

ThaSaint skrev:
jocke.lind skrev:Beställt en BTR nu. 8)



läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.


ah okej :) Snajsigt... BAra vi får veta hur det funkar sen! Ska ju, om ekonomin tillåter, göra något liknande med min bil sen åxå..



//Erik


klart jag berättar hur det går. Men bara om det blir bra. Annars kastas skiten i soporna ;)



nää..ska nog bli bra till slut.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Pro-Z är det som har den där 940in.. Som går på Etanol..!



bränslepumpen i sig är ju inget trim... och man får ju inget högre bränsletryck heller utav en sådan. det har man en bränsletrycksregulator till där man justerar upp trycket!



jag har en progressiv btr på min, har tankar om att den är bättre till etanol än en linjär.. den progressiva ökar bränsletrycket mer än luften ökar så att säga, så den kan gå lite "fett" på höga varv och mycke laddtryck vilket jag tycker är bra! särskillt med etanolen som inte tycker illa om det..





Jocke har du inte chipp nu? Mappar du bilen är detta trimchip värdelöst.



annars så finns det väl ingen anledning att byta direkt, man ökar bränsletillförseln med hjälp av större spridare och högre bränsletryck!



alltså så kan man trimma bra mycket utan chip.. min bil är t.ex inte chippad, men jag har större spridare och ett högre bränsletryck så den går inte snålt för det.. :)



044pumpen är verkligen overkill om du ska köra på bensin.. Men en kraftigare pump kan behövas.. ska du ladda 1,4 bar exempelvis så krävs det endel soppa då också, Även om orginalpumpen orkar hålla ett bra tryck vid normalkörning så går det ju åt en del vid fullgas.. då kan det sjunka och det är ju just då det är extra viktigt att bilen får mycket soppa så det inte spikar.



Jag har dock för mig att det bara sitter en pump i senare 940, endast i tanken! så du behöver leta efter en sådan..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

rickard84 skrev:Pro-Z är det som har den där 940in.. Som går på Etanol..!



bränslepumpen i sig är ju inget trim... och man får ju inget högre bränsletryck heller utav en sådan. det har man en bränsletrycksregulator till där man justerar upp trycket!



jag har en progressiv btr på min, har tankar om att den är bättre till etanol än en linjär.. den progressiva ökar bränsletrycket mer än luften ökar så att säga, så den kan gå lite "fett" på höga varv och mycke laddtryck vilket jag tycker är bra! särskillt med etanolen som inte tycker illa om det..





Jocke har du inte chipp nu? Mappar du bilen är detta trimchip värdelöst.

annars så finns det väl ingen anledning att byta direkt, man ökar bränsletillförseln med hjälp av större spridare och högre bränsletryck!



alltså så kan man trimma bra mycket utan chip.. min bil är t.ex inte chippad, men jag har större spridare och ett högre bränsletryck så den går inte snålt för det.. :)



044pumpen är verkligen overkill om du ska köra på bensin.. Men en kraftigare pump kan behövas.. ska du ladda 1,4 bar exempelvis så krävs det endel soppa då också, Även om orginalpumpen orkar hålla ett bra tryck vid normalkörning så går det ju åt en del vid fullgas.. då kan det sjunka och det är ju just då det är extra viktigt att bilen får mycket soppa så det inte spikar.



Jag har dock för mig att det bara sitter en pump i senare 940, endast i tanken! så du behöver leta efter en sådan..


jo..jag har chip nu. Men det ska bytas ut mot nåt lämpligt, har du förslag?
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

varför ska du byta ut chippet om du inte ska mappa bilen?
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

rickard84 skrev:varför ska du byta ut chippet om du inte ska mappa bilen?


nää..ska inte mappa bilen är det tänkt. Hur ska man göra då? Finns det inga lämpliga chip att lägga i?
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Ny info



960lmm beställd

v70r spridare beställda

topp o kam kommer i veckan



har pratat med en kille som ska mappa min bil, han jobbar med sånt, mappat många med det receptet jag ska köra på min. Så då har man löst det med mappning.



Måste bara ha tag på en guldbox med först.
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Bra att du mappar. Chip är för kostymnissar med leasingbil... :lol:
Bild

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

Greensilver skrev:Bra att du mappar. Chip är för kostymnissar med leasingbil... :lol:
ja..



han som jag köper spridarna av var en trevlig kille, pratade ett tag med han och då berättade han att han mappar bilar, en seriös mappning förståss. Och bara drygt 10 mil härifrån. Så det var bara ett givet ja till det.



Kostym äger jag inte ens ;)
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

raZZia
Uppkörning
Inlägg: 608
Blev medlem: 09 nov 2003, 11:43
Ort: Sthlm\Täby

Inlägg av raZZia »

Jocke, eftersom du pratade om BTR lite längre upp i tråden så lånar jag bara tråden lite, hoppas det är ok.



Bör jag skaffa en annan BTR på min 740 med B230E ?

Det som skall göras med den till våren är:

Utbytes 405 topp från KG + planing ca 1-1,5mm, KG003 kamaxel.

KG Extraktorgrenrör steg 1 + 2,5" system med två dämpare utan kat.

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

men jag som har lmm i min hur bygger jag om till mapp? total loser när det gäller just det ämnet... :oops:

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

jocke.lind skrev:
Måste bara ha tag på en guldbox med först.


Är du haj på löda behövs ej guldbox.

löd loss det chip du har i din box, och löd på en sockel som kostar några kronor på elfa.se så vips har du en guldbox, och sparat en tusenlapp.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

raZZia skrev:Jocke, eftersom du pratade om BTR lite längre upp i tråden så lånar jag bara tråden lite, hoppas det är ok.



Bör jag skaffa en annan BTR på min 740 med B230E ?

Det som skall göras med den till våren är:

Utbytes 405 topp från KG + planing ca 1-1,5mm, KG003 kamaxel.

KG Extraktorgrenrör steg 1 + 2,5" system med två dämpare utan kat.


Svar nej. du har inte ens någon regulator. att höja systemtrycket är dock möjligt eller möjligtvis spridare ifrån en 240tic.



Promo.. Du som har lmm bygga om till mapp..? mappsensor med olika givare för att ersätta lmm..?? eller menar du mappning? :P mappning är som en invidiuell chipning så att säga. att man skapar ett chip som passar ens egen motor just så gott det går.



Jocke: Bra detta med mappningen, att byta ut ett bsrchip mot viking exempelvis i ditt fall hade inte gett något..! Du kommer nog få lära dig mer om detta om du är med och mappar din bil.. :)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

ThaSaint skrev:
jocke.lind skrev:
Måste bara ha tag på en guldbox med först.


Är du haj på löda behövs ej guldbox.

löd loss det chip du har i din box, och löd på en sockel som kostar några kronor på elfa.se så vips har du en guldbox, och sparat en tusenlapp.



//Erik


jo..men vill helst inte hålla på o lödda och "sabba" boxen, även om det till slut blir lika bra. Och har fått tag på en box, dock inte så mycket som 1000:- :wink:
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

rickard84 skrev:

Promo.. Du som har lmm bygga om till mapp..? mappsensor med olika givare för att ersätta lmm..?? eller menar du mappning? :P mappning är som en invidiuell chipning så att säga. att man skapar ett chip som passar ens egen motor just så gott det går.




ok.. ja jag e helt kass på sånt... menade mappsensor... eller är det bättre att behålla lmm:n och som ni säger mappa?

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Hm jadu lite olika principer bara.. Kan inte det där helt.. men "mappa" motorn gör man ju i vilket fall.. :)



problem med lmm är väl vid väldigt stora intag av luft, att den inte hänger med riktigt..
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Micke W
Van forumsanvändare
Inlägg: 1428
Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
Ort: sthlm/haninge
Kontakt:

Inlägg av Micke W »

ok.. *lånar tråden lite till* för det är lite av ett problem jag har nu när jag ska vidare utvekla tic:n lite... typ större turbo och andra spridare och etc, etc... iomed att jag inte använder den kan jag lika gärna trimma vidare och jag har funderat på om de går o få ut nånstans runt 400 hk och undrar då om det är bästa att bygga mappsensor elelr ha kvar lmm:n...

Skriv svar