Bränsletrycksregulator? och andra trimfrågor!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Bränsletrycksregulator? och andra trimfrågor!
Har börjat samla ihopa lite grejor jag ska ha på bilen (förhoppningsvis)
det som ska på är
531 (portad) a-kam
16T - 3tums från turbon - org katt
968 spridarna , de gröna R
3"lmm från 960 91-94
öppet luftfilter
chip ? vilket? har viking nåt bra för detta?
och då behöver jag väl en bränsletrycksregulator som höjer trycket lite på spridarna??Ta gärna fram en länk på en som man kan beställa.
Idiotförklara mig nu inte, utan försök förklara så gott det går
/Jocke
det som ska på är
531 (portad) a-kam
16T - 3tums från turbon - org katt
968 spridarna , de gröna R
3"lmm från 960 91-94
öppet luftfilter
chip ? vilket? har viking nåt bra för detta?
och då behöver jag väl en bränsletrycksregulator som höjer trycket lite på spridarna??Ta gärna fram en länk på en som man kan beställa.
Idiotförklara mig nu inte, utan försök förklara så gott det går
/Jocke
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
viking ecomax är beprövat med liknande uppsättning, dock med -044 huvudpump och annan btr. Den motorn bänkade till ~300hk på bakhjulen.
Kommer inte ihåg nicket han hade på TPC, men detta va configen på hans spis, + värden från bromsningen
*3" avgas utan katt en dämpare
*Viking ecomax bränslechip
*16T turbo @ 1,4 bar
*Stort K&N öppet filter
*Org IC (hur fan kan den hålla?)
*465 cc spridare
*Bosch 044 huvudpump
*Org förpump
*1,3 l Catch tank
*Ombyggd org BTR till justerbar med alutechs ombyggnadskitt
*531 topp, upptagna ventilsäten annars så gott som org
*VX3 kam
*Org botten B230FT (oljekylda kolvar) renoverad med ny kolvar, packning, lager omborrad lopp
Notera att ~350hk utlästes med etanol som drivmedel
Effekten hamnade på 290 hk med bensin då med org spridare
RPM Nm HP
2000 279 79.4
2250 296 95.0
2500 316 112.6
2750 338 132.2
3000 360 153.6
3250 381 176.5
3500 402 200.3
3750 421 224.5
4000 436 248.4
4250 448 271.1
4500 455 291.6
4750 457 308.7
5000 452 321.8
5250 440 330.2
5500 420 328.0
5750 390 319.4
6000 351 299.7
//Erik
Kommer inte ihåg nicket han hade på TPC, men detta va configen på hans spis, + värden från bromsningen
*3" avgas utan katt en dämpare
*Viking ecomax bränslechip
*16T turbo @ 1,4 bar
*Stort K&N öppet filter
*Org IC (hur fan kan den hålla?)
*465 cc spridare
*Bosch 044 huvudpump
*Org förpump
*1,3 l Catch tank
*Ombyggd org BTR till justerbar med alutechs ombyggnadskitt
*531 topp, upptagna ventilsäten annars så gott som org
*VX3 kam
*Org botten B230FT (oljekylda kolvar) renoverad med ny kolvar, packning, lager omborrad lopp
Notera att ~350hk utlästes med etanol som drivmedel
Effekten hamnade på 290 hk med bensin då med org spridare
RPM Nm HP
2000 279 79.4
2250 296 95.0
2500 316 112.6
2750 338 132.2
3000 360 153.6
3250 381 176.5
3500 402 200.3
3750 421 224.5
4000 436 248.4
4250 448 271.1
4500 455 291.6
4750 457 308.7
5000 452 321.8
5250 440 330.2
5500 420 328.0
5750 390 319.4
6000 351 299.7
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
ThaSaint skrev:viking ecomax är beprövat med liknande uppsättning, dock med -044 huvudpump och annan btr. Den motorn bänkade till ~300hk på bakhjulen.
Kommer inte ihåg nicket han hade på TPC, men detta va configen på hans spis, + värden från bromsningen
*3" avgas utan katt en dämpare
*Viking ecomax bränslechip
*16T turbo @ 1,4 bar
*Stort K&N öppet filter
*Org IC (hur fan kan den hålla?)
*465 cc spridare
*Bosch 044 huvudpump
*Org förpump
*1,3 l Catch tank
*Ombyggd org BTR till justerbar med alutechs ombyggnadskitt
*531 topp, upptagna ventilsäten annars så gott som org
*VX3 kam
*Org botten B230FT (oljekylda kolvar) renoverad med ny kolvar, packning, lager omborrad lopp
Notera att ~350hk utlästes med etanol som drivmedel
Effekten hamnade på 290 hk med bensin då med org spridare
RPM Nm HP
2000 279 79.4
2250 296 95.0
2500 316 112.6
2750 338 132.2
3000 360 153.6
3250 381 176.5
3500 402 200.3
3750 421 224.5
4000 436 248.4
4250 448 271.1
4500 455 291.6
4750 457 308.7
5000 452 321.8
5250 440 330.2
5500 420 328.0
5750 390 319.4
6000 351 299.7
//Erik
Tack. Har läst den listan några gånger innan. Men fattar ändå inte vilket BTR man ska ha, finns ju linjär m.fl, en hel uppsjö.
Här finns tex ett företag som säljer, http://www.misab.se/tryckregulator.htm
Vilken hade passat min konfiguration bäst?`
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Beställt en BTR nu.
läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.
läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
jocke.lind skrev:Beställt en BTR nu.
läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.
ah okej Snajsigt... BAra vi får veta hur det funkar sen! Ska ju, om ekonomin tillåter, göra något liknande med min bil sen åxå..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
ThaSaint skrev:jocke.lind skrev:Beställt en BTR nu.
läst igenom hela tpc om BTR, och snackat med några. Dem flesta gillade Linjär BTR och dem hade kört med det, så det får bli en sån denna gången då.
ah okej Snajsigt... BAra vi får veta hur det funkar sen! Ska ju, om ekonomin tillåter, göra något liknande med min bil sen åxå..
//Erik
klart jag berättar hur det går. Men bara om det blir bra. Annars kastas skiten i soporna
nää..ska nog bli bra till slut.
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Pro-Z är det som har den där 940in.. Som går på Etanol..!
bränslepumpen i sig är ju inget trim... och man får ju inget högre bränsletryck heller utav en sådan. det har man en bränsletrycksregulator till där man justerar upp trycket!
jag har en progressiv btr på min, har tankar om att den är bättre till etanol än en linjär.. den progressiva ökar bränsletrycket mer än luften ökar så att säga, så den kan gå lite "fett" på höga varv och mycke laddtryck vilket jag tycker är bra! särskillt med etanolen som inte tycker illa om det..
Jocke har du inte chipp nu? Mappar du bilen är detta trimchip värdelöst.
annars så finns det väl ingen anledning att byta direkt, man ökar bränsletillförseln med hjälp av större spridare och högre bränsletryck!
alltså så kan man trimma bra mycket utan chip.. min bil är t.ex inte chippad, men jag har större spridare och ett högre bränsletryck så den går inte snålt för det..
044pumpen är verkligen overkill om du ska köra på bensin.. Men en kraftigare pump kan behövas.. ska du ladda 1,4 bar exempelvis så krävs det endel soppa då också, Även om orginalpumpen orkar hålla ett bra tryck vid normalkörning så går det ju åt en del vid fullgas.. då kan det sjunka och det är ju just då det är extra viktigt att bilen får mycket soppa så det inte spikar.
Jag har dock för mig att det bara sitter en pump i senare 940, endast i tanken! så du behöver leta efter en sådan..
bränslepumpen i sig är ju inget trim... och man får ju inget högre bränsletryck heller utav en sådan. det har man en bränsletrycksregulator till där man justerar upp trycket!
jag har en progressiv btr på min, har tankar om att den är bättre till etanol än en linjär.. den progressiva ökar bränsletrycket mer än luften ökar så att säga, så den kan gå lite "fett" på höga varv och mycke laddtryck vilket jag tycker är bra! särskillt med etanolen som inte tycker illa om det..
Jocke har du inte chipp nu? Mappar du bilen är detta trimchip värdelöst.
annars så finns det väl ingen anledning att byta direkt, man ökar bränsletillförseln med hjälp av större spridare och högre bränsletryck!
alltså så kan man trimma bra mycket utan chip.. min bil är t.ex inte chippad, men jag har större spridare och ett högre bränsletryck så den går inte snålt för det..
044pumpen är verkligen overkill om du ska köra på bensin.. Men en kraftigare pump kan behövas.. ska du ladda 1,4 bar exempelvis så krävs det endel soppa då också, Även om orginalpumpen orkar hålla ett bra tryck vid normalkörning så går det ju åt en del vid fullgas.. då kan det sjunka och det är ju just då det är extra viktigt att bilen får mycket soppa så det inte spikar.
Jag har dock för mig att det bara sitter en pump i senare 940, endast i tanken! så du behöver leta efter en sådan..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
rickard84 skrev:Pro-Z är det som har den där 940in.. Som går på Etanol..!
bränslepumpen i sig är ju inget trim... och man får ju inget högre bränsletryck heller utav en sådan. det har man en bränsletrycksregulator till där man justerar upp trycket!
jag har en progressiv btr på min, har tankar om att den är bättre till etanol än en linjär.. den progressiva ökar bränsletrycket mer än luften ökar så att säga, så den kan gå lite "fett" på höga varv och mycke laddtryck vilket jag tycker är bra! särskillt med etanolen som inte tycker illa om det..
Jocke har du inte chipp nu? Mappar du bilen är detta trimchip värdelöst.
annars så finns det väl ingen anledning att byta direkt, man ökar bränsletillförseln med hjälp av större spridare och högre bränsletryck!
alltså så kan man trimma bra mycket utan chip.. min bil är t.ex inte chippad, men jag har större spridare och ett högre bränsletryck så den går inte snålt för det..
044pumpen är verkligen overkill om du ska köra på bensin.. Men en kraftigare pump kan behövas.. ska du ladda 1,4 bar exempelvis så krävs det endel soppa då också, Även om orginalpumpen orkar hålla ett bra tryck vid normalkörning så går det ju åt en del vid fullgas.. då kan det sjunka och det är ju just då det är extra viktigt att bilen får mycket soppa så det inte spikar.
Jag har dock för mig att det bara sitter en pump i senare 940, endast i tanken! så du behöver leta efter en sådan..
jo..jag har chip nu. Men det ska bytas ut mot nåt lämpligt, har du förslag?
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
rickard84 skrev:varför ska du byta ut chippet om du inte ska mappa bilen?
nää..ska inte mappa bilen är det tänkt. Hur ska man göra då? Finns det inga lämpliga chip att lägga i?
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
Ny info
960lmm beställd
v70r spridare beställda
topp o kam kommer i veckan
har pratat med en kille som ska mappa min bil, han jobbar med sånt, mappat många med det receptet jag ska köra på min. Så då har man löst det med mappning.
Måste bara ha tag på en guldbox med först.
960lmm beställd
v70r spridare beställda
topp o kam kommer i veckan
har pratat med en kille som ska mappa min bil, han jobbar med sånt, mappat många med det receptet jag ska köra på min. Så då har man löst det med mappning.
Måste bara ha tag på en guldbox med först.
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
ja..Greensilver skrev:Bra att du mappar. Chip är för kostymnissar med leasingbil...
han som jag köper spridarna av var en trevlig kille, pratade ett tag med han och då berättade han att han mappar bilar, en seriös mappning förståss. Och bara drygt 10 mil härifrån. Så det var bara ett givet ja till det.
Kostym äger jag inte ens
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
Jocke, eftersom du pratade om BTR lite längre upp i tråden så lånar jag bara tråden lite, hoppas det är ok.
Bör jag skaffa en annan BTR på min 740 med B230E ?
Det som skall göras med den till våren är:
Utbytes 405 topp från KG + planing ca 1-1,5mm, KG003 kamaxel.
KG Extraktorgrenrör steg 1 + 2,5" system med två dämpare utan kat.
Bör jag skaffa en annan BTR på min 740 med B230E ?
Det som skall göras med den till våren är:
Utbytes 405 topp från KG + planing ca 1-1,5mm, KG003 kamaxel.
KG Extraktorgrenrör steg 1 + 2,5" system med två dämpare utan kat.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
jocke.lind skrev:
Måste bara ha tag på en guldbox med först.
Är du haj på löda behövs ej guldbox.
löd loss det chip du har i din box, och löd på en sockel som kostar några kronor på elfa.se så vips har du en guldbox, och sparat en tusenlapp.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
raZZia skrev:Jocke, eftersom du pratade om BTR lite längre upp i tråden så lånar jag bara tråden lite, hoppas det är ok.
Bör jag skaffa en annan BTR på min 740 med B230E ?
Det som skall göras med den till våren är:
Utbytes 405 topp från KG + planing ca 1-1,5mm, KG003 kamaxel.
KG Extraktorgrenrör steg 1 + 2,5" system med två dämpare utan kat.
Svar nej. du har inte ens någon regulator. att höja systemtrycket är dock möjligt eller möjligtvis spridare ifrån en 240tic.
Promo.. Du som har lmm bygga om till mapp..? mappsensor med olika givare för att ersätta lmm..?? eller menar du mappning? mappning är som en invidiuell chipning så att säga. att man skapar ett chip som passar ens egen motor just så gott det går.
Jocke: Bra detta med mappningen, att byta ut ett bsrchip mot viking exempelvis i ditt fall hade inte gett något..! Du kommer nog få lära dig mer om detta om du är med och mappar din bil..
segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!
-
- Forumsnarkoman
- Inlägg: 4779
- Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
- Kör: 940
- Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
- Kontakt:
ThaSaint skrev:jocke.lind skrev:
Måste bara ha tag på en guldbox med först.
Är du haj på löda behövs ej guldbox.
löd loss det chip du har i din box, och löd på en sockel som kostar några kronor på elfa.se så vips har du en guldbox, och sparat en tusenlapp.
//Erik
jo..men vill helst inte hålla på o lödda och "sabba" boxen, även om det till slut blir lika bra. Och har fått tag på en box, dock inte så mycket som 1000:-
SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
rickard84 skrev:
Promo.. Du som har lmm bygga om till mapp..? mappsensor med olika givare för att ersätta lmm..?? eller menar du mappning? mappning är som en invidiuell chipning så att säga. att man skapar ett chip som passar ens egen motor just så gott det går.
ok.. ja jag e helt kass på sånt... menade mappsensor... eller är det bättre att behålla lmm:n och som ni säger mappa?
-
- Van forumsanvändare
- Inlägg: 1428
- Blev medlem: 31 dec 2002, 00:10
- Ort: sthlm/haninge
- Kontakt:
ok.. *lånar tråden lite till* för det är lite av ett problem jag har nu när jag ska vidare utvekla tic:n lite... typ större turbo och andra spridare och etc, etc... iomed att jag inte använder den kan jag lika gärna trimma vidare och jag har funderat på om de går o få ut nånstans runt 400 hk och undrar då om det är bästa att bygga mappsensor elelr ha kvar lmm:n...