Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
chevytruck
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 okt 2008, 10:27

Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av chevytruck »

Är det någon av er som har en aning om vad det ska va för motstånd i impulsgivaren, på en 740 B230F GL.
pumpen för soppa funkar men bil fan startar inte.
LMM är bytt, tändmodulen är lika så, fördelarelock och rotor, bränslepump i tanken är bytt.
Så nu är jag inne på att impuls- hallgivaren, positionssensor eller vad ni vill kalla den
Skulle va boven i dramat.

Johan_leet
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:05

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Johan_leet »

Du letar nog i helt rätt ställe! . Impulsgivaren/svänghjulslägesgivare har 2 funktioner.

1 : känna av positionen på svänghjulet

2 : Varvtalskännare till soppapumpen. krockar du med bilen eller liknade med motorn igång så skulle bränslet pumpas hela tiden och kunna orsaka en riktig läskigt senarium. derför är den styrd via den. så när motorn är avstängd så går ej soppapumparna.

Så är den trasig så tror bränsleboxen att motorn är avstängd. eller så vet den inte vart vevaxen är.

Ska kolla i kopplingsshemat och se om man kan något ohm tal för den = )

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av tusse »

Är det hallgivaren så går inte bränslepumpen så det kan vi utesluta. Bränslefilter är bytt? Finns gnista på stiften? Kan vara ide att mäta bränsletryck om pumpen börjar bli dålig.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Johan_leet
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:05

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Johan_leet »

Är det hallgivaren så går inte bränslepumpen så det kan vi utesluta. Bränslefilter är bytt? Finns gnista på stiften? Kan vara ide att mäta bränsletryck om pumpen börjar bli dålig.
Läste fel! såg nu att pumpen gick!

det kan vara så att motorn inte vet vart vevaxeln är. och då får den ingen gnista.

Om han har lågt bränsletryck så borde den tända till

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av tusse »

Det är inte säker att den startar alls om bränsletrycket är för lågt. Har han givare på vevaxeln så lär den inte flytta på sig. Lite beroende på årsmodell så kan han ha en hallgivare i fördelare.
Skulle nog börja med att dra ur ett stift och titta hur det ser ut.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Volvo-Jocke »

Impulsgivaren = ca 170 ohm.

Har du testat med startgas i luftintaget innan start?

Johan_leet
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:05

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Johan_leet »

Det är inte säker att den startar alls om bränsletrycket är för lågt. Har han givare på vevaxeln så lär den inte flytta på sig. Lite beroende på årsmodell så kan han ha en hallgivare i fördelare.
Skulle nog börja med att dra ur ett stift och titta hur det ser ut.
Den som sitter på fördelaren är bara en vartalsgivare som känner av varvet på motorn. men skulle den vara trasig så skulle inte soppa pumpen funka. är du säker på att soppa pumpen går när du vrider om nycken?.

är det för lågt bränsletryck så hostar bilen till . visäga om det kommer något bränsle.
spridarna öppnas inte utav tryck utan en minus inpuls från styrboxen .

som sagt kolla så att du får gnista , annars kolla så att tändspole , samt att fördelaren är hel så att den inte är sprucken eller nått sådant.

om allt sådant är helt så är det svängjulgivaren för svänghjulet samt varvtalsgivaren. beroende på vilken årm du har

om någon utav varvtalsgivaren eller svängjulgivaren är trasiga så är båda trasiga. ( bara om båda funktionerna är på den vid sänghjulet ) .

Vad visar felkoderna??.

Användarvisningsbild
Refined740
Van forumsanvändare
Inlägg: 1818
Blev medlem: 17 apr 2007, 17:26
Kör: 740 Turbo -90

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Refined740 »

Om det sitter ett relä alldeles vid expansionskärlet så testa att byta det..
Jag vet inte vad det kallas eller är till men jag bytte det när min gl inte startade.
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (43.97 KiB) Visad 6592 gånger
Volvo 945 Classic FTT -98 Asienspec
Volvo 945 Classic LTT -98 X 2
Volvo S90 3,0 -98
Volvo 960 2,3 T5 -92
Volvo 944 SE LTT -96
Volvo 944 D24TIC -96
Volvo 740 TIC -90
Volvo XC70 D5 AWD -07

Clossa
Uppkörning
Inlägg: 406
Blev medlem: 26 aug 2006, 20:18
Ort: Göteborg så klart

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Clossa »

Det ger bränsletillskott.
Har haft samma problem .
Finns på skroten (ca 50spänn),men prova att göra rent kontaktytorna först,eller låna polarens.
Det finns många finesser på ett järnspett,och dom är komplicerade--Försök att plocka isär ett så får du se!!!

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av tusse »

Givaren i fördelaren är givaren för tändningen och inget annat. Fick själv byta den på min förra bil . http://www.forum.7900klubben.se/viewtop ... re#p250354
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Johan_leet
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:05

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Johan_leet »

Givaren i fördelaren är givaren för tändningen och inget annat. Fick själv byta den på min förra bil . viewtopic.php?f=24&t=26423&p=250354&hilit=hallgivare#p250354
Måste tyvär protestera. på ett sätt har du rätt att att den har med tändningen att göra. det är som jag säger att den känner av om vevaxel snurrar , Vid motorinbromsning stänger den av tändning och sprut och om det skulle hända en krock så när vevaxen inte snurrar så går inte bränslepumpen. ett slax säkerhet system som gör att inte pumpen går om man krockar och om det börjar brinna så skulle det kunna sluta illa om pumpen gick. derför har man den. och det är Punkt slut.

Läsar alla bosch tändningen/bränslesprut , motronic 2.3, j-motornic kj-motronic, mono-motronic, osv osv finns sjuk många sprut/tändning.

Det jag har fått reda på allt är via boschs böcker. Tror du mig inte så kan du få koppierat om du inte tror mig.


Mvh johan

Johan_leet
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 29 jan 2008, 22:05

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Johan_leet »

Hur går det med bilen ? hittat felet?

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av tusse »

Johan_leet>> Protest avslages. :lol: Om det inte finns någon givare på svänghjulet hur får jag då pulserna till tändsystemet? Att den fungerar som ett skydd för att pumpen ska stanna om motorn stannar har inte med att göra vart hallgivaren sitter. "Vid motorinbromsning stänger den av tändning och sprut" Du menar att vevaxeln snurrar inte vid motorbromsning.

Sänd mig en kopia på det påståendet i boken, PM går bra jag är inte för gammal för att lära mig.

Förlåt om det blev lite utanför ämnet.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Turbo-Mupp
Forumsfreak
Inlägg: 3428
Blev medlem: 01 feb 2003, 00:08
Kör: 740

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Turbo-Mupp »

Prova knacka på reläerna som sitter på/vid fjädertornen. Sambons 745GLT startade när jag gjorde så. Den vägrade starta utan startgas både varm och kall.
"Are you a mexi-can, or a mexi-can´t?"

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av micael »

Refined740 skrev:Om det sitter ett relä alldeles vid expansionskärlet så testa att byta det..
Jag vet inte vad det kallas eller är till men jag bytte det när min gl inte startade.

Det är ett avstörningsrelä.
Det den gör är att leverera + till spridarna.
ECU:n jordar spridarna.

Sitter dubbla avstörningsrelän på kärror med ECC.
Då går den andra till elkylfläkten.
Bild

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av tusse »

Johan_leet >> Väntar fortfarande på din kopia.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Roche
Färsk användare
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 feb 2007, 12:48
Ort: Arboga

Re: Volvo 740 B230F Vägrar starta några tips?

Inlägg av Roche »

Om jag vore dig skulle jag kika på Givaren på svänghjulet kan nog garantera att det är den som gett sig
Kör en Volvo 740 -87 Sommar bilen är en Cheva Malibu -79

Skriv svar