Får inte igång nybyggd B230FT
Får inte igång nybyggd B230FT
Skruvar i en 940 -93 manuell med en B230FT, orginal motorns block small sönder så byggde ihop en ny motor av ett B230FT -90 block jag hadde och flyttade över allt till den och monterade in nya motorn i bilen, men nu vägrar den att gå. Den startar och går sporadiskt på 1-2 cylindrar i 2-3 sekunder sedan dör den och vid nya startförsök så surar den ner sig och tänder bara här och där när man kör på startmotorn men startar aldrig igen som vid första startförsöket för dagen.
Känns lite som att tändningen är i otakt och motarbetar motorns rätta takt när man kör på startmotorn.
Har testat:
* Med strobo lampa om den verkar tända vid rätt läge, och det verkar den göra.
* Kamremen rätt kuggad.
* Haft ner lådan en gång extra och kontrollerat så att 60-2 peker mot startmotorn vid Ö.D.
* Inga felkoder.
* Bytt tändförstärkare / spole.
* Kört feltester för givare och den ger godkänt för svänghjulsgivaren samt alla andra.
* Ohm mätt alla givare man kan.
Vad kan felet vara?
Har inte fått tag i någon beg svänghjulsgivare för test ännu, den är ju misstänkt, men den verkar ju tända vid rätt tidpunkt när man kör på startmotorn iaf.
Extremt långsökt: är ju ett FT-90 block och vevaxel med bilens orginal 60-2 svänghjul från -93, men inte finns det väll olika LH2.4 svänghjul? tänkte på om 60-2 jämte håldelnigen mot vevaxeln kan vara olika mellan årsmodeller.
Känns lite som att tändningen är i otakt och motarbetar motorns rätta takt när man kör på startmotorn.
Har testat:
* Med strobo lampa om den verkar tända vid rätt läge, och det verkar den göra.
* Kamremen rätt kuggad.
* Haft ner lådan en gång extra och kontrollerat så att 60-2 peker mot startmotorn vid Ö.D.
* Inga felkoder.
* Bytt tändförstärkare / spole.
* Kört feltester för givare och den ger godkänt för svänghjulsgivaren samt alla andra.
* Ohm mätt alla givare man kan.
Vad kan felet vara?
Har inte fått tag i någon beg svänghjulsgivare för test ännu, den är ju misstänkt, men den verkar ju tända vid rätt tidpunkt när man kör på startmotorn iaf.
Extremt långsökt: är ju ett FT-90 block och vevaxel med bilens orginal 60-2 svänghjul från -93, men inte finns det väll olika LH2.4 svänghjul? tänkte på om 60-2 jämte håldelnigen mot vevaxeln kan vara olika mellan årsmodeller.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Toppen är orörd? Så du har rätt ventilspel?
Tändstiften kan ju paja.. Kanske långsökt..
Tändstiften kan ju paja.. Kanske långsökt..
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Jo toppen är samma topp som satt på orginal motorn, den tog ingen skada vid motor haveriet så ventilspelet skall vara bra.
Dom ger iaf gnista nu och fungerade innan raset, men man vet ju aldrig.
Fått tag i en ny hall-givare nu, den är än så länge i Postens våld men skall testa så fort jag får den.
Dom ger iaf gnista nu och fungerade innan raset, men man vet ju aldrig.
Fått tag i en ny hall-givare nu, den är än så länge i Postens våld men skall testa så fort jag får den.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Har du mätt soppatrycket?
Har du provat utan att koppla in LMM?
Varför pajade förresten motorn?
Har du provat utan att koppla in LMM?
Varför pajade förresten motorn?
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Inte testat något av dom grejerna, skall testa göra det, återkommer och har säkert fått testa med ny hall-givaren med då.
Diffust varför den pajade, men här är beskrivet troligaste orsaken:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=62&t=69833" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolven på 4:ans cylinder var intakt efter haveriet från kolvbultens centrum och uppåt och satt kvar i loppet så därför är jag rätt säker på att inget är fel med toppen.
Diffust varför den pajade, men här är beskrivet troligaste orsaken:
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=62&t=69833" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolven på 4:ans cylinder var intakt efter haveriet från kolvbultens centrum och uppåt och satt kvar i loppet så därför är jag rätt säker på att inget är fel med toppen.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Har jag berättat om den gången som BTR:en pajade?
Det var en ombyggd med din kit.
Då gick bilen kass som attan å fullt soppatryck till spridarna, nålen på mätaren gick på botten så nålen stod på 1 bar vid ATM.
En annan gång så pajade bränsleboxen timmar innan jag skulle med färjan till finland.
Då tror jag den gick snålt iofs. Var nästan så slutkröken glödde.
inga felkoder!
kollade du nollningen med mejsel eller på märkningen på remskivan?
Det var en ombyggd med din kit.
Då gick bilen kass som attan å fullt soppatryck till spridarna, nålen på mätaren gick på botten så nålen stod på 1 bar vid ATM.
En annan gång så pajade bränsleboxen timmar innan jag skulle med färjan till finland.
Då tror jag den gick snålt iofs. Var nästan så slutkröken glödde.
inga felkoder!
kollade du nollningen med mejsel eller på märkningen på remskivan?
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
nostalgi.. toax å micael skriver på forumet =P
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Vill minnas att du den gången hade hela bakluckan full av reserv givare och ECU osv så det löste sig iaf, du bytte ECU just innan uppkörningsrampen stängde ))
Har testat köra en mejel i 1:ans och kontrollerad Ö.D.
Har testat köra en mejel i 1:ans och kontrollerad Ö.D.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Hesselgren skrev:nostalgi..
Senast redigerad av 1 tictac, redigerad totalt 29 gånger.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Du har ju testat allt...
Men kassa eller blöta stift eller någon kass styrenhet kanske?
Men kassa eller blöta stift eller någon kass styrenhet kanske?
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Jo jag tog ur reserv boxar å givare när jag sålde kärran =)
Du har inte glömt någon jordpunkt?
Du får uppdatera status när du testat nya svänghjulsgivaren...
Du har inte glömt någon jordpunkt?
Du får uppdatera status när du testat nya svänghjulsgivaren...
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Testat med nya svänghjulsgivaren nu, samt med LMM urdragen, ingen skillnad.
Testade tidigare och dra extra jord, var inte det heller.
Skall resa bort i två veckor nu, så gott om tid för alla att klura på detta nu ))
Skall mäta upp bränsletrycket som första åtgärd när jag kommer hem.
Testade tidigare och dra extra jord, var inte det heller.
Skall resa bort i två veckor nu, så gott om tid för alla att klura på detta nu ))
Skall mäta upp bränsletrycket som första åtgärd när jag kommer hem.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Min va sån, då gick inte mittensoppapumpen.
Värt att kolla så, den verkligen fungerar, knacka på den medans du kör på starten.
Värt att kolla så, den verkligen fungerar, knacka på den medans du kör på starten.
740 automat -90 & 145 Express -72
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Hur gick det Tomas?
Har du möjlighet att "röka" motorn?
Du har säkert glömt nån skitsak, nån luftslang eller nått
alla LH2.4-svänghjul är kompatibla. däremot är det nån annan modell som har 2 'glapp' mittemot varann, som snarlikt liknar 2.4
soppatrycket stabilt?
Går den knas och surar är det ju tändfel annars, testat kolla rotor och fördelare? Hade en hårfin spricka i en NY rotor en gång, syntes bara under förstoringsglas och med bra belysning, gav samma symptom. Jäklar vad jag svor innan jag hittade felet.
//Erik
Har du möjlighet att "röka" motorn?
Du har säkert glömt nån skitsak, nån luftslang eller nått
alla LH2.4-svänghjul är kompatibla. däremot är det nån annan modell som har 2 'glapp' mittemot varann, som snarlikt liknar 2.4
soppatrycket stabilt?
Går den knas och surar är det ju tändfel annars, testat kolla rotor och fördelare? Hade en hårfin spricka i en NY rotor en gång, syntes bara under förstoringsglas och med bra belysning, gav samma symptom. Jäklar vad jag svor innan jag hittade felet.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Hemma igen från semester...
Testat idag med gammla och nya fördelarlock och rotor i alla olika kombinationer, gav inget.
Skall bygga slang imorgon för att mäta soppa trycket, kan bli intressant kanske.
"röka" motorn är ett nytt begrep för mig, är vad? )))
Jo tack känner till det där med svänghjulet med 2 "glapp" a 180gr, minns att det första 712 svänghjulet jag byggde om var av sådan modell, och det var innan jag monterat Autronic och jag fortfarande körde LH2.4, så jag minns att jag tog upp och ner växellådan två gånger för att kontrollera att 60-2 stod mot startmotorn, andra gången noterade jag att det var två "glapp" på det svänghjulet jag byggt om. svor också en del innan jag kom på detta )))
Och nu när jag tänker efter så är symtomen jag hade då på tändfelet rätt så likt detta tändfel jag har nu (motorn hoppar och spottar och tycks tända men startar aldrig ordentligt), men är dock bilens 60-2 svänghjul som monterades på när jag byggde denna motor så är inte det problemet nu.
Har systematiskt kollat alla vacum slangar och jordpunkter så är inte det heller )))
Är det inte bränsletrycket så måste jag snart börja misstänka ECU eller tändboxen.
Testat idag med gammla och nya fördelarlock och rotor i alla olika kombinationer, gav inget.
Skall bygga slang imorgon för att mäta soppa trycket, kan bli intressant kanske.
"röka" motorn är ett nytt begrep för mig, är vad? )))
Jo tack känner till det där med svänghjulet med 2 "glapp" a 180gr, minns att det första 712 svänghjulet jag byggde om var av sådan modell, och det var innan jag monterat Autronic och jag fortfarande körde LH2.4, så jag minns att jag tog upp och ner växellådan två gånger för att kontrollera att 60-2 stod mot startmotorn, andra gången noterade jag att det var två "glapp" på det svänghjulet jag byggt om. svor också en del innan jag kom på detta )))
Och nu när jag tänker efter så är symtomen jag hade då på tändfelet rätt så likt detta tändfel jag har nu (motorn hoppar och spottar och tycks tända men startar aldrig ordentligt), men är dock bilens 60-2 svänghjul som monterades på när jag byggde denna motor så är inte det problemet nu.
Har systematiskt kollat alla vacum slangar och jordpunkter så är inte det heller )))
Är det inte bränsletrycket så måste jag snart börja misstänka ECU eller tändboxen.
ThaSaint skrev:Hur gick det Tomas?
Har du möjlighet att "röka" motorn?
Du har säkert glömt nån skitsak, nån luftslang eller nått
alla LH2.4-svänghjul är kompatibla. däremot är det nån annan modell som har 2 'glapp' mittemot varann, som snarlikt liknar 2.4
soppatrycket stabilt?
Går den knas och surar är det ju tändfel annars, testat kolla rotor och fördelare? Hade en hårfin spricka i en NY rotor en gång, syntes bara under förstoringsglas och med bra belysning, gav samma symptom. Jäklar vad jag svor innan jag hittade felet.
//Erik
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
röka motorn är säkert olagligt.. Men även jag är nyfiken.
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
röka .. ja på jobbet har vi en sånhär maskin men lite enklare (äldre) modell
http://emissionguy.hubpages.com/hub/Eva ... chine-Tips" onclick="window.open(this.href);return false;
Man tar bort LMM t.ex och trycker i en såndär gummikon istället, så de blir tätt, drar på maskinen som drivs av bilens bilbatteri, som trycker in rök i systemet under lätt tryck. Kan va bra att ha gasspjället öppet om de är en bensinmotor.. så har man en lampa med uv-ljus t.ex, om man har en modell med uv-reaktiv rök.. så hittar man lätt läkage på motorn. T.ex på insugssidan, men går ju blåsa in i avgassystemet med för att läkagesöka på avgassidan.
en mycket fiffig apparat..
//Erik
http://emissionguy.hubpages.com/hub/Eva ... chine-Tips" onclick="window.open(this.href);return false;
Man tar bort LMM t.ex och trycker i en såndär gummikon istället, så de blir tätt, drar på maskinen som drivs av bilens bilbatteri, som trycker in rök i systemet under lätt tryck. Kan va bra att ha gasspjället öppet om de är en bensinmotor.. så har man en lampa med uv-ljus t.ex, om man har en modell med uv-reaktiv rök.. så hittar man lätt läkage på motorn. T.ex på insugssidan, men går ju blåsa in i avgassystemet med för att läkagesöka på avgassidan.
en mycket fiffig apparat..
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 430
- Blev medlem: 06 apr 2007, 13:51
- Ort: Skövde
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Beror väl på vad du "röker" på motorn med.micael skrev:röka motorn är säkert olagligt.. Men även jag är nyfiken.
Sorry, kunde inte låta bli tillfället.
Hoppet är det sista som lämnar en
/Lillen
/Lillen
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Har nu mätt bränsletrycket och det är som det skall vara, 2,8 utan vacum.
Skall nu börja söka efter beggad ECU och tändbox, vet inte annars vad det kan vara.
Skall nu börja söka efter beggad ECU och tändbox, vet inte annars vad det kan vara.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
För att felsöka ECU/tänd kan du ju montera GL boxar och GL-spridare (bort med förkopplingsmotståndet)ToAx skrev:Har nu mätt bränsletrycket och det är som det skall vara, 2,8 utan vacum.
Skall nu börja söka efter beggad ECU och tändbox, vet inte annars vad det kan vara.
Enklare och billigare (gratis?) för att testa.
Mvh.// Taz
Only YOU can prevent forest fires.
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Hur går det?
Har du kontrollerat ventilspelet? Långsökt men fasen värt det.
När jag skruvade ihop snurran första gången så var ventilspelet ställt av den som portade toppen!
Då gick den kass som satan! Då stängde inte ventilerna riktigt.
Kan verka insnöad på ventilspelet..
Men som ordspråket säger.. bättre med 8 inställda ventiler än 2 åt skogen...
Har du kontrollerat ventilspelet? Långsökt men fasen värt det.
När jag skruvade ihop snurran första gången så var ventilspelet ställt av den som portade toppen!
Då gick den kass som satan! Då stängde inte ventilerna riktigt.
Kan verka insnöad på ventilspelet..
Men som ordspråket säger.. bättre med 8 inställda ventiler än 2 åt skogen...
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
förresten.. Inge skit i soppan då?
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Fick idag testat med en annan ECU och tändbox, ingen skillnad.
Måste kanske kolla över toppen, den kommer från motorn som rasade. som sagt vevstaken gick av och slog sönder blocket, men kolven var intakt från halva hålet för kolvbulten och uppåt och satt kvar i cylinder loppet när motorn demonterades, gjorde bara en visuell kontroll av toppen och inget syntes, men kanske kan kolven kommit åt att slå någon av ventilerna krokiga tex, inget syntes dock men kanske måste ta upp toppen och kolla.
Blir även paranoid att svänghjulet skulle stå fel. fast tog ju ner lådan en gång extra för att kontrollera detta, men detta var mitt i natten och jag var trött och som en kolrot i skallen, så därför jag funderar ))
Inte kontrollerat kvaliten på bränslet, kan ju testa tanka i lite från dunk vid tillfälle.
Börjar bli kallt här uppe nu och har inget garage, lutar snart åt att bilen får stå över vintern, fattar inte vad felet kan vara, tycker att jag provat det mesta nu!
Måste kanske kolla över toppen, den kommer från motorn som rasade. som sagt vevstaken gick av och slog sönder blocket, men kolven var intakt från halva hålet för kolvbulten och uppåt och satt kvar i cylinder loppet när motorn demonterades, gjorde bara en visuell kontroll av toppen och inget syntes, men kanske kan kolven kommit åt att slå någon av ventilerna krokiga tex, inget syntes dock men kanske måste ta upp toppen och kolla.
Blir även paranoid att svänghjulet skulle stå fel. fast tog ju ner lådan en gång extra för att kontrollera detta, men detta var mitt i natten och jag var trött och som en kolrot i skallen, så därför jag funderar ))
Inte kontrollerat kvaliten på bränslet, kan ju testa tanka i lite från dunk vid tillfälle.
Börjar bli kallt här uppe nu och har inget garage, lutar snart åt att bilen får stå över vintern, fattar inte vad felet kan vara, tycker att jag provat det mesta nu!
-
- Moderator
- Inlägg: 14489
- Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
- Kör: För fort.
- Ort: Luleå Medlemsnummer 2
- Kontakt:
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Ventilerna borde du ju se om du gör ett komptest bara..
lite olja i cylindrarna så slipper du ju till viss del felmarginal motev kolvringsläkage.
//Erik
lite olja i cylindrarna så slipper du ju till viss del felmarginal motev kolvringsläkage.
//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?
Re: Får inte igång nybyggd B230FT
Precis vad jag tänkte göra imorgon om jag hinner.
Men har ändå svårt att tro att något skulle ha hänt med toppen, men börjar ju bli tunt med andra lösningar snart.
Men har ändå svårt att tro att något skulle ha hänt med toppen, men börjar ju bli tunt med andra lösningar snart.