ABS - så funkar det.

Här har vi sparat trådar som svarar på standardfrågor samt guider.
Vill du bidra med material till denna del posta din tråd som vanligt i lämplig del av forumet och skicka sedan ett PM till någon av moderatorerna.
ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

ABS - så funkar det.

Inlägg av ThaSaint »

Detta gäller specifikt 940 -92

men generellt stämmer det nog in på de flesta bilar i 700/900-serien

på 700-serien kan det dock vara 96tänder på vissa givarhjul t.ex och placeringen av komponenter kan såklart skilja med..




Allmänt:

Bild



ABS-systemet består av följande huvudkomponenter:

Hydraulenhet (5A/5B, placering beroende på motortyp),

sensorer (givare) (1/2),

tandhjul (1A/2A),

styrenhet (3A/3B, placering beroende på motortyp och rattplacering),

kablage samt en varningslampa på kombinationsinstrumentet (6)

som lyser om ABS-systemet är ur funktion.

Bilar med ABS-system har axeldelat bromssystem.

Bakre kolven i huvudcylindern betjänar framaxeln och främre kolven betjänar bakaxeln.

ABS-systemet uppfyller de krav som, vid inbromsning, ställs på bibehållen riktningsstabilitet och styrförmåga i förening med kortast möjliga bromssträcka. Detta åstadkommes genom en kombination av precisionshydraulik och digitalteknik.

Systemet är konstruerat så att det avläser friktionsförhållandet mellan vägen och däcken för varje framhjul samt medelvärdet för bakhjulen. Med hjälp av den inbyggda automatiken reglerar sedan systemet, under inbromsningen, trycket i bromsoken. Om något hjul håller på att låsa sig, ändras trycket tillfälligt i det oket (båda oken för bakhjulen).

ABS-systemet övervakas kontinuerligt av en mikroprocessor i styrenheten.

Om fel uppstår lagras felkoder i styrenhetens minne och samtidigt aktiveras ABS-varningslampan i kombinationsinstrumentet.

Vid tändningspåslag lyser lampan, tillsammans med de övriga lamporna på instrumentpanelen, för att bekräfta att lampan är hel.

När motorn startas slocknar varningslampan och visar på så sätt att systemet är felfritt.

Tänds ABS-varningslampan under körning innebär detta att styrenheten har registrerat ett fel. Styrenheten stänger av ABS-funktionen, och normal bromsfunktion erhålles. Varningslampan kommer att vara tänd tills felet är avhjälpt.

Om ABS-varningslampan är tänd, fungerar fortfarande de hydrauliska bromsarna normalt.



___________________________________________________________



Systemöversikt




Bild



Styrenheten (3A/3B) mäter och styr hjulens hastighet under inbromsning med hjälp av signalerna från hjulsensorerna (1, 2).

Syftet är att förhindra låsning av hjulen.

Insignaler kommer från induktiva sensorer (givare) som känner av hjulens hastighet.

Utsignalerna från styrenheten påverkar de tre elektromagnetiska hydraulventilerna och pumpmotorn.

Styrenheten ska, vid inbromsning bearbeta sensorernas signaler, beräkna hjulens varvtal, retardationen, bilens hastighet och hjulens slirning.

Om något hjul tenderar att låsa sig vid inbromsning, skickar styrenheten ett kommando till ventilerna i hydraulenheten som omedelbart reglerar trycket i bromskretsen för det aktuella hjulet (eller båda bakhjulen), så att den maximala bromseffekten bibehålls samtidigt som största möjliga styrförmåga erhålls.



Genom att höja eller sänka bromstrycket hålls hjulet hela tiden på gränsen till låsning för att uppnå högsta friktion mellan däck och underlag.

Denna arbetscykel sker kontinuerligt och flera gånger per sekund.

Styrenheten är ansluten till övriga komponenter genom ett 35–poligt kontaktstycke.



När tändningen sätts på tänder styrenheten ABS-varningslampan (6) samt gör en första diagnos som kontrollerar att inga fel finns internt i styrenheten och att signalerna från sensorerna är riktiga.

Samtidigt aktiveras ventilrelät (8), så att hydraulaggregatets ventiler får ström.

Om inget fel har detekterats, slocknar varningslampan ca 2 sekunder efter att motorn har startats. När bilen sedan körs och första gången når en hastighet över 6 km/h, kontrollerar styrenheten under en kort period (ca 20 msek) att hydraulpumpen fungerar genom att aktivera pumprelät (10) så att pumpen startas. Därefter kontrolleras ventilerna genom att i tur och ordning aktiveras av styrenheten.

Utöver denna inledande diagnos, övervakar styrenheten kontinuerligt att alla in- och utsignaler och komponenter fungerar, samt att inga fel förekommer internt i styrenheten.

Upptäcks ett fel tänds ABS-varningslampan och ABS-funktionen kopplas bort. Systemet fungerar då som ett vanligt bromssystem.

Information om felet lagras i styrenheten i form av en felkod.



Bild



Styrenheten får kontinuerligt information om hjulens hastighet från främre och bakre hjulsensorerna (givarna) som induktivt känner av tänderna på tandhjulen.

För bakhjulen mäts medelvärdet av hjulrörelsen, eftersom där bara finns en sensor (givare) och ett tandhjul som är placerade i differentialhuset.

Bild



Hjulsensorerna arbetar mot tandhjulen som har 48 tänder. För varje tand som passerar sensorerna induceras en strömpuls som sänds till styrenheten. Genom att jämföra signalerna från de olika sensorerna kan styrenheten avgöra om något hjul tenderar att låsa sig vid en inbromsning.



Bild



Hydraulenheten tar hand om signalerna från styrenheten samt hjälper till att hela tiden hålla rätt tryck i bromsoken.

Vid en hjullåsning sänks trycket i det låsta hjulets bromsok (båda oken för bakhjulen) och den inbyggda elektriska reglerpumpen pumpar tillbaka bromsvätskan från bromsoket till huvudcylindern.

Hydraulenheten består av:

Ventilrelä (A), pumpmotorrelä (B), kontaktdon (C), pump och motor i en enhet (D) samt tre ventiler (E).

Bromsvätskebehållaren och huvudcylindern är separat monterade i förhållande till hydraulenheten.

Bromsrörens anslutningar är instansade i ventilblocket enligt följande:



ventil, utlopp, vänster framhjul LF

ventil, utlopp, höger framhjul RF

ventil, utlopp, bakhjulen RR

främre inlopp F

bakre inlopp R



Dessa beteckningar används också i diagnos/felsökningsavsnitten för att hänvisa till respektive hjul, sensor, etc.



____________________________________________________________



Felkodsläsning:

När ABS-lampan lyser, när du kör med bilen, stäng av motorn,

men vrid bara av nyckeln till läge II.

Kika under huven, där har du en diagnostikbox märkt A

(eller A och B på årmodell sen '92 eller nyare)



Plocka av kåpan, sätt testkabeln i hål 3

Tryck på knappen drygt 1 sekund och läs sedan av felkoderna som

lysdioden blinkar fram..





Felkoderna är generella, i normala fall finns det bara 1 givare för båda bakhjulen t.ex

KOD: FEL:

1-1-1 No error code set

1-2-1 Left side front wheel sensor: faulty signal at speed less than 40km/h

1-2-2 Right side front wheel sensor: faulty signal at speed less than 40km/h

1-2-3 Left side rear wheel sensor: faulty signal at speed less than 40km/h

1-2-4 Right side rear wheel sensor: faulty signal at speed less than 40km/h

1-2-5 Signal faulty from at least one wheel sensor for a long period

1-3-5 Control Module (CM) faulty

1-4-1 Faulty pedal sensor: shorted to ground or supply

1-4-2 Faulty stop (brake) lamp switch: open circuit

1-4-3 Control Module (CM) faulty

1-4-4 Brake discs overheated

1-5-1 Left front wheel sensor: open circuit or short-circuit to battery voltage

1-5-2 Right front wheel sensor: open circuit or short-circuit to battery voltage

1-5-5 Rear axle sensor: open circuit or short-circuit to battery voltage

2-1-1 Left front wheel sensor: no signal on moving off

2-1-2 Right front wheel sensor: no signal on moving off

2-1-3 Left rear wheel sensor: no signal on moving off

2-1-4 Right rear wheel sensor: no signal on moving off

2-1-5 Valve relay: open circuit or short-circuit

2-2-1 Left front wheel sensor: ABS operation signal missing

2-2-2 Right front wheel sensor: ABS operation signal missing

2-2-3 Left rear wheel sensor: ABS operation signal missing

2-2-4 Right rear wheel sensor: ABS operation signal missing

2-3-1 Left front wheel sensor: signal missing

2-3-2 Right front wheel sensor: signal missing

2-3-5 Rear axle sensor: signal missing

3-1-1 Left front wheel sensor: open circuit or short-circuit

3-1-2 Right front wheel sensor: open circuit or short-circuit

3-1-3 Left rear wheel sensor: open circuit or short-circuit

3-1-4 Right rear wheel sensor: open circuit or short-circuit

3-2-1 Left front wheel sensor: irregular interference at speeds over 40 km/h

3-2-2 Right front wheel sensor: irregular interference at speeds over 40 km/h

3-2-3 Left rear wheel sensor: irregular interference at speeds over 40 km/h

3-2-4 Right rear wheel sensor: irregular interference at speeds over 40 km/h

4-1-1 Left front wheel inlet valve: open circuit or short circuit

4-1-2 Left front return valve: open circuit or short circuit

4-1-3 Right front wheel inlet valve: open circuit or short circuit

4-1-4 Right front return valve: open circuit or short circuit

4-1-5 Rear valve: open circuit or short circuit

4-2-1 Rear wheel circuit inlet valve: open circuit or short circuit

4-2-2 Rear wheel circuit return valve: open circuit or short circuit

4-2-3 Traction control system (TRACS) valve: open circuit or short circuit

4-2-4 Pressure switch for TRACS: faulty or short circuit

4-4-1 Control Module (CM) faulty

4-4-2 Pump pressure low

4-4-3 Pump motor/relay: electrical or mechanical fault

4-4-4 No power supply to valves in hydraulic unit



För att radera felkoderna,

tryck ner knappen drygt 5 sekunder.

släpp den i 3 sekunder och tryck ner den 5-6 sekunder igen.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?